English









Kontakt

Constellation s.r.o.
Na Poříčí 26, 110 00 Praha 1
Czech Republic
tel +420 224900090
fax +420 224900095
office@constellation.cz

Novinky

Sponzoring státních firem a odvody na dobročinné účely - Jan Brázda, Hospodářské noviny 16.9.2011

K napsání tohoto komentáře mne přiměla jedna věta z rozhovoru s bývalým ministrem dopravy, který poskytl poté, co se stal majoritním vlastníkem fotbalové Slavie. Cituji: "Nejsou tu silné státní podniky, které by dávaly peníze bez problémů. Soukromníci váhají. Spíše nám pomáhají lidi, kteří fandí klubu a raději obětují peníze na Slavii, než aby si koupili další dům," uvedl Aleš Řebíček. Z těchto vět je na první pohled patrné, v jak pokřivené společnosti se zřejmě tento bývalý ministr pohybuje a bylo by určitě zajímavé se zpětně podívat na to, jaké aktivity „bez problémů“ finančně podpořily firmy z resortu dopravy za doby ministrování tohoto pána. Před pár lety jsem navštívil několikahodinový atletický mítink v Praze, kde sice diváků mnoho nebylo, ale na ploše se skvěla loga firem ČD Cargo, Česká pošta, Lesy ČR a ČEZ. ČD Cargo a Česká pošta se finančně podílely rovněž na úhradě nákladů při organizaci zápasů NHL v Praze a podobných příkladů by se našla celá řada. Členové dozorčích rad těchto společností nemusí být velkými marketingovými odborníky, aby pochopili zbytečnost těchto výdajů pro rozvoj firem, které mají kontrolovat. Rozhodně si nemyslím, že by například sponzoring českého daviscupového týmu přinesl Českým drahám masivní nárůst počtu cestujících. Možná se mýlím a příštím sponzorem českého týmu budou žluté vlaky pana Jančury. Ale jak znám jeho názory na řízení a kontrolu firemních výdajů, velice bych se divil. Soukromý vlastník si prostě nedovolí, s výjimkou charitativních projektů, posílat peníze někam, kde není zajištěna jejich návratnost v podobě zvýšeného obratu a zisku.
Sponzoring sportu je samozřejmě velmi viditelná záležitost, ale stejná situace panuje i u dalších akcí. Jednou z aktuálních perliček je letošní konference Dny USA a EU v Praze, kde jedním z největších sponzorů jsou Lesy České republiky, které na akci přispějí deseti miliony korun. Je to samozřejmě úplný marketingový nesmysl, aby se Lesy ČR prezentovaly na nějakém transatlantickém fóru. Jejich cílová skupina je zcela někde jinde a každý to ví. Český občan jako akcionář této společnosti by měl po svých zástupcích v dozorčí radě tvrdě požadovat vyčíslení návratnosti této marketingové investice (která navíc určitě nebude jediná svého druhu). Nemám nic proti soukromému pořádání podobných akcí, ale pokud chce český stát takovou akci podpořit (což by podle mého názoru vůbec nemusel), měl by to udělat přímo a neschovávat se za firmy, které vlastní. Anebo část těchto peněz opravdu putuje přes různé agentury na stranické či osobní účty, jak se celkem otevřeně spekuluje?
Podobná anarchie panuje u povinných odvodů loterijních společností. Provozovatelé automatů, loterií, kasin nebo sázkových kanceláří totiž neplatí daně. Místo toho mají přispívat na dobročinné účely. Nikdo to však nekontroluje a peníze končí u nesmyslných projektů a v řadě případů u spřízněných společností těch, kteří peníze ze zákona posílají. Z nedávného zjištění novinářů vyplynulo, že desítky milionů skončily u majitele závodní automobilové stáje nebo u promotéra muzikálu předlistopadového populárního pěvce. Tyto akce by za dobročinné projekty asi neoznačil ani největší cynik. Pokud bych si mohl vybrat, posílal bych rád částku, odpovídající výši mých daní, na opravdové dobročinné účely. Ale tuto možnost mi stát, na rozdíl od majitelů výherních automatů neposkytne. A proto dál sledujeme v přímém přenosu daňové úniky posvěcené poslanci a důvěra
občana ve státní instituce dostává další povážlivé trhliny.


zpet